Sapman

9789021563077-sapman-l-LQ-f

Gerecenseerd door: Jikke van der Velde

Sapman’ ligt al een aantal maanden naar me te lonken, wachtend op een recensie. De cover springt in het oog, heerlijk fris en aantrekkelijk. Dat Andrew Cooper (de schrijver) tevens de mooie man uit de coca cola reclame’s op de voorkant prijkt helpt natuurlijk mee. En de recepten worden vergezeld door prachtige, kleurrijke foto’s.

Naast sapjes en smoothies heeft Cooper nagedacht over wat te doen met de pulp die overblijft (zeer ‘no foodwaste’ verantwoord).  Ook voor een hapje eten en een cocktail heb je een goed boek in handen. Andrew is zelf vader, en heeft daarom recepten toegevoegd speciaal voor kinderen die goedgekeurd zijn door zijn kroost. Voorin het boek staan verscheidene pagina’s met uitleg over de producten die hij gebruikt, een tabel met per product de gezondheidsvoordelen en welke apparatuur je het best kunt aanschaffen om alles in het boek te kunnen maken.

Dat klinkt allemaal heel goed, waarom is ‘Sapman’ dan al die maanden blijven liggen?
Daar is 1 duidelijke reden voor: de ingrediëntenlijsten. Deze zijn vrij lang (meer dan 6 ingrediënten is geen uitzondering) , vragen om grote hoeveelheden voor relatief weinig sap en bevatten vaak dure poeders als Spirulina, chlorella of supplementen als colloïdaal zilver. Nu ben ik persoonlijk geen voorstander van poeders en supplementen, naar mijn mening krijg je als je gevarieerd eet de meeste nutriënten wel binnen.
Als je een fervente bezoeker bent van je plaatselijke juicebar is dit boek een aanrader. Heb je net als ik eens in de 3 maanden behoefte aan een sapje, dan zou ik gewoon even een lunchzaak in duiken en een sapje to go bestellen.

Laatst aangepast op maandag, 09 april 2018 14:36