Menu
Vereniging Trainingen Media VNVA events

Gedragsproblemen in de klas

Gerecenseerd door: Marieke Potijk

LannooCampus, juni 2014. Ean: 9789401417938


Gezien de gestegen prevalentie van gedragsproblemen bij kinderen, is dit praktische en prettig leesbare handboek onmisbaar voor leerkrachten en pabostudenten. Het is bovendien een aanrader voor zorgprofessionals die werken met kinderen en jongeren, omdat het inzicht geeft in de uiting van gedragsproblemen in de schoolsetting. Meer kennis over gedrags- en emotionele problemen kan helpen bij het handelen naar, het nemen van de juiste maatregelen in de klas. Op basis van literatuur en eigen ervaringen beschrijft de auteur helder welke individuele maatregelen wel en niet werken bij kinderen die gedragsproblemen vertonen. Het zal echter een behoorlijke uitdaging zijn om elk individu volledig tegemoet te komen, zeker wanneer een groot percentage van de klas problemen vertoont (naar verwachting neemt dit percentage toe in verband met de Wet Passend Onderwijs). Mede daarom is een groot pluspunt van dit boek dat er ook preventieve maatregelen en werkwijzen worden geadviseerd die reeds vanaf jonge leeftijd toegepast kunnen worden en die het welbevinden van ieder kind bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn het creëren van een veilig pedagogisch klimaat, het hanteren van een positieve benadering en het geven van persoonlijke aandacht (o.a. met het kind praten en niet over). Het boek mist een goede verdieping van de relatie tussen gedrag en maatschappij, een kernvraagstuk, want belangen van kind en maatschappij kunnen conflicteren. Zo kan het een valkuil zijn om ‘afwijkend’ gedrag te snel als stoornis te bestempelen. Terecht waarschuwt de auteur er meerdere malen voor dat het niet tot de taken van een leerkracht behoort om stoornissen vast te stellen of te behandelen.


- Marieke Potijk, Arts / Promovendus Sociale Geneeskunde

9200000026872952
Sluiten
X Zoek