Ambassadeurschap AI en Politica
dinsdag 19 november 2024Door: Lewi Vogelpoel
Je gaat het pas zien als je het doorhebt
‘Jongeren missen nieuws door algoritmes techbedrijven’ waarschuwde het NOS bericht ons. Grote techbedrijven bepalen met algoritmes welk nieuws iemand te zien krijgt. Wanneer commerciële motieven de overhand krijgen, leidt dat makkelijk tot tunnelvisie en polarisatie.
Met behulp van de bijgehouden data weten social media kanalen enorm veel van hun gebruikers: hun gegevens, hun gedrag op internet en wat ze al dan niet interessant vinden. De algoritmes zorgen doorgaans ervoor dat mensen meer te zien krijgen van hetgeen waar ze interesse in hebben en of wat ze graag ‘horen’. Dat maakt dat ze langer op het platform vertoeven. En dat is belangrijk voor het verdienmodel van het platform, omdat zij daarmee ook langer aan advertenties blootgesteld kunnen worden.
De keerzijde is dat de gebruikers vele andere zaken en invalshoeken niet meer te zien krijgen, en al helemaal niet meer kennis nemen van ideeën en standpunten, die zij weliswaar zelf niet dragen, maar wellicht ook nog goed verdedigbaar zijn. Zo blijft iedereen in zijn eigen bubbel. Een goede voedingsbodem voor polarisatie en misinformatie zoals we ook hebben mogen ondervinden bij de discussies tijdens de corona pandemie, rond onze rijksvaccinatieprogramma’s en in de politiek tijdens de verkiezingen.
Met de wetenschap dat je tegenwoordig je niet alleen bewust moet zijn van het ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’ (Johan Cruijff), maar ook het ‘Je gaat het pas zien als het ingestelde algoritme vindt dat je het zou moeten zien’ kan de burger wel enig hulp gebruiken. Graag verwijs ik hiervoor ook naar het mooie artikel van onze gewaardeerde collega Mia Sol in de VNVA nieuwsbrief van mei jongstleden. Daarin citeert zij onder andere de AI-wetenschapper Stuart Russell “Zelfs wanneer de organisatie (OpenAI) de belangen van de mensheid in overweging neemt, deze belangen worden overschaduwd door financiële overwegingen. Alleen regeringen kunnen de belangen van de mensheid beschermen.”
Dit alles maakt het des te belangrijker dat we actief de moeite blijven nemen om ook met andersdenkenden van gedachte te wisselen. Immers, alleen zo kunnen we tot weloverwogen inzichten en standpunten blijven komen.
https://nos.nl/artikel/2539202-jongeren-missen-nieuws-door-algoritmes-techbedrijven
https://www.socialmonday.nl/blog/algoritmes-hoe-werkt-het-op-social-media
https://www.vnva.nl/media/coaches-aan-het-woord/mia-sol/chatgpt-en-ai/