2018 - VNVA Symposium: ‘Recht op gezondheid vraagt meer dan aandacht’
Op zaterdag 24 maart jl. vond bij locatie 78 in Bunnik het VNVA het Symposium '‘Recht op gezondheid vraagt meer dan aandacht’' plaats.
Opening door Lydia Ketting-Stroet
Na een heerlijke lunch en een hartelijk welkomstwoord van Lydia werd het symposium geopend. Uit verschillende windstreken waren VNVA leden, bekenden en nieuwe gezichten van jonge tot gepensioneerde artsen gekomen, hetgeen zorgde voor een divers publiek.
Essayprijs 2018 uitgereikt aan Mala Misra-Isri
Het juryrapport
Uit een reeks van inzendingen hadden de drie juryleden drie essays geselecteerd. Het juryrapport werd voorgedragen door Sanne Gijzel. Hierbij werden de vlot geschreven indrukwekkende ervaringen van kinder- en jeugdpsychiater Marie-José van Hoof gecomplimenteerd. De knuffel na de knieprothese van orthopedisch chirurg Suzanne Witjes toonde grote betrokkenheid en passie voor het vak.
Hoera, een meisje!
Het essay “Hoera, een meisje!” viel in de prijzen vanwege de actuele problematiek in de Indiase samenleving, namelijk sekse-selectieve abortus. Verschillende maatschappelijke, culturele, wettelijke en ethische facetten worden aangehaald waarbij het essay gestructureerd is opgebouwd. Tijdens het 85-jarig VNVA lustrumcongres op 6 oktober zal zij een voordracht houden over dit onderwerp. Zie ook: http://www.vnva.nl/trainingen/vnva-symposia-congressen/vnva-lustrumcongres
Pitch en Interactie met Geneeskeuze
Heleen Esser gaf als trainer en coach een inspirerende sessie over ons werk als arts. In de praktijk werk je met je hoofd en handen, maar nog belangrijker is om het vak uit te oefenen gecombineerd met je hart. Met een paar interactieve oefeningen werd de zelfkennis, waarden en doelen helderder voor diverse deelnemers. Geneeskeuze bestaat uit een enthousiast, ervaren duo waarbij je als jonge arts (in spé) met een training op weg wordt geholpen. Middels deze introductie en samenwerkingsverband met de VNVA hopen wij het publiek te vinden om handvaten te bieden in belangrijke carrièrekeuzes. http://www.geneeskeuze.nl/specialisatie-geneeskunde/
Zorgcafé van Dokters van de Wereld
Als zorgcoördinator van het zorgcafé leerde Petra Wisse ons meer over het zorgrecht in Nederland. Met welke regels komen migranten en asielzoekers in aanraking? En met name waar loopt men tegenaan? Pakkend waren de verhalen van twee hulpverleners van het zorgcafé waarbij duidelijk werd dat het niet voor ieder mens vanzelfsprekend of begrijpelijk is of een kuur 1 of 7 dagen duurt. Bij deze speciale doelgroep is het essentieel om te checken of de anamnese klopt, uitleg te geven bij een nieuw voorschrift en alert te zijn op analfabetisme.
Key note speaker Nathanja van Moppes
Culturele dilemma´s in de spreekkamer: een andere betekenis van ‘het normale’
Huisarts Nathanja van Moppes nam ons mee naar haar spreekkamer waarbij een bewustwording ontstond voor specifieke persoonlijke kenmerken. Zij maakte helder dat iedereen een individuele perceptie en een eigen culturele, maatschappelijke achtergrond heeft wat vorm heeft gegeven aan wat voor die persoon (patiënt) ‘normaal’ is. En dat dit voor een (huis)arts iets totaal anders kan betekenen, maar andersom ook!
Communicatie met migranten
Waar let je op bij het inzetten van een tolk? Is deze bevriend of familie met de patiënt? Klopt de anamnese wel? En weet je altijd zeker dat jouw boodschap is overgekomen? Want wat willen migranten eigenlijk van hun arts? Leerzaam was het om te zien dat het publiek zelf met praktijkvoorbeelden en –perikelen kwam. Nathanja gaf aan dat migranten graag zich serieus genomen willen voelen, eigenlijk net als elke Nederlander. Eveneens een blijk van interesse voor hun culturele achtergrond kan wonderen doen, ook al is het maar kort. Lichamelijk onderzoek en geen herhalende werkdiagnose ‘stress’, duidelijke adviezen en uitleg waarvoor natuurlijk ook tijd nodig is, lijken essentiële onderdelen in een consult om in gesprek te blijven.
Ethische kwesties: welke coping strategie voor het slechte nieuws bij migranten?
Daarnaast kwamen ook ethische zaken aan bod, zoals een ander verwachtingspatroon bij migranten als het gaat om het slecht nieuws gesprek en de zin van behandelen. Als arts heb je een beroepsgeheim en tegenover de patiënt de plicht om deze goed te informeren over zijn/ haar situatie. Hoe kunnen we anticiperen op het communiceren van ‘slecht nieuws’ aan een patiënt? Onze maatschappij is voor migranten te direct. Moet een patiënt alles weten als je ook als dokter de plicht hebt van het ‘primum non nocere’? Daarnaast is het voor hen ongebruikelijk om op een bepaald punt te stoppen met behandeling, oftewel te richten op een comfort beleid. Deze sessie gaf een duidelijke bewustwording van het feit dat een langer leven hoger in het vaandel staat dan de kwaliteit in verschillende bevolkingsgroepen. Het grootste respect aan een terminale patiënt kan onder andere bestaan uit de verzorging door familieleden. Allemaal items om te checken bij niet-Nederlanders.
Knelpunten en hulpmiddelen in taal
Verschillende strategieën kunnen worden toegepast om de communicatie met niet Nederlands sprekende patiënten te verbeteren. Bijvoorbeeld een tolk, een digitale pre-consult health communicator die je op weg helpt bij de intake van anderstaligen. Anderzijds bestaan er ook andere online mogelijkheden, zoals zanzu.nl waarbij het lichaam in woord en beeld worden gebracht. Daarnaast werd de optie van een scanmarker air geïntroduceerd, een investering die de moeite waard kan zijn. Losstaand van alle tools is het van belang om het volgende te checken bij jouw patiënt. Heeft hij jou begrepen? Check dit. Wat heeft hij ervan begrepen? Laat het hem navertellen. En wat gaat hij thuis vertellen? Neem rust, ruimte en je tijd hierbij, want alleen daarbij komt de kwaliteit van zorg ten goede en betaalt dit zich uit tijdens het volgende consult.
Geschreven door Wybrich Cnossen