Menu
Vereniging Trainingen Media VNVA events

'AI, laat het een zegen worden', dd 29 januari 2025

Graag willen wij onze sprekers en alle aanwezigen enorm bedanken voor zo een succesvolle en leerzame avond.

Waarbij Gwendolyn Vuurberg ons meenam in het ontstaan, de definitie en gebruik van AI.

Hoe AI de gezondheidszorg wordt ingezet en het toekomstperspectief waarbij AI kan worden ingezet om processen op een SEH of andere afdeling te versnellen. Ook de toepassingen van AI in de radiologie werden onder de loep genomen.

Ellen Mok die ons vertelde over het veilig en duurzaam inzetten van AI op groter en zelfs internationaal niveau met de mooie boodschap ‘technologie is cool, maar denk er wel bij na!’

Corette Ploem die onze kennis verrijkte met 6 vragen vanuit het juridisch perfectief bij gebruik van AI in de zorg, met als belangrijkste slogan ‘gebruik AI, maar blijf zelf aan het stuur!’

Ontzettende dank aan Lewi Vogelpoel die deze avond met alle interessante sprekers en dit mooie onderwerp mogelijk maakte.

"AI in de Zorg: Omdat Zelfs Robots Weten Dat Zorg Persoonlijk Moet Blijven!"

AI wordt vaak geassocieerd met high-tech oplossingen zoals robots of geavanceerde data analyses, maar het gaat ook om praktische tools die direct in de dagelijkse zorgpraktijk toegepast kunnen worden zonder dat het ten koste gaat van de persoonlijke aandacht of personeel. Het biedt kansen om de zorg te verbeteren voor zowel patiënten als medewerkers door het te gebruiken als:

Diagnostische ondersteuning: AI-systemen kunnen symptomen analyseren en zorgverleners helpen sneller en accurater diagnoses te stellen. Bijvoorbeeld door röntgenbeelden te interpreteren of huidafwijkingen te beoordelen.

Chatbots: Veel zorginstellingen maken gebruik van AI-gedreven chatbots om patiënten te helpen met veelgestelde vragen, zoals informatie over medicatie of afspraken. Dit verlaagt de werkdruk voor medewerkers.

Medische apps: AI-gestuurde apps kunnen patiënten herinneren aan medicatie of afspraken, wat de therapietrouw verbetert.

Patiëntmonitoring: Slimme sensoren en apps gebruiken AI om patiënten op afstand te monitoren. Denk aan hartslagmonitoring of bloeddrukcontroles, wat vooral handig is in thuiszorgsituaties bij chronisch zieke patienten met hartfalen, diabetes, nierdialyse.

Slimme planning: AI-tools kunnen gebruikt worden voor het optimaliseren van roosters en het efficiënt inplannen van personeel. Dit verhoogt niet alleen de productiviteit, maar zorgt ook voor een betere werk-privébalans. Het plannen van afspraken of het beheren van patiëntendossiers. Dit verlaagt de werkdruk voor medewerkers en genereert tijd voor de persoonlijke patientenzorg.

Patiënttevredenheid verbeteren: AI kan feedback van patiënten analyseren om trends te identificeren en suggesties te doen voor kwaliteitsverbeteringen.

Al bij al zijn er op kleiner niveau veel voordelen om AI in te zetten, maar er zijn ook uitdagingen, zoals het waarborgen van privacy, ethiek en de menselijke maat in zorgprocessen. Het is belangrijk om AI te zien als hulpmiddel, niet als vervanging van menselijke zorg.

Heb jij innovatieve ideeen of worden er al AI tools ingezet in jouw zorginstelling? Deel ze met ons via de comments of email.

Veel Innovatieve liefde,

Sabina

Sluiten
X Zoek